De 6-daagse scootertocht

25 november 2017 - Chiang Mai, Thailand

Vanuit Khao Sok zijn we met de minivan naar Suratthani airport gereden. Vanaf daar hebben we het vliegtuig gepakt naar het Noorden, naar Chiang Mai. Een collega van mij van animatie werk (Vivian) zat daar ook en heeft in het zelfde hostel als zij zat een slaapplaats voor ons geregeld. Het was ongeveer 2 uurtjes vliegen en we zaten toevallig in het vliegtuig bij 2 Nederlandse meisjes waarmee we een taxi hebben gedeeld van het vliegveld naar het hostel. We kwamen rond 4 uur aan bij het hostel en ontmoetten een hele lieve man die van de receptie was (La). La wees ons een kamertje aan met 2 stapelbedden. In één van die bedden slaapt Vivian zei hij. We hadden dit hostel aangeraden gekregen  van het Nederlandse meisje waar we mee hebben gekanood. Zij sliep er zelf en zei dat het een heel leuk hostel is met een super lieve eigenaar en bijna alleen maar Nederlandse mensen. Dat had ik toen weer tegen Vivian gezegd en toen is zij daar heen gegaan.
We hadden afgesproken om de volgende dag een scootertocht te gaan doen. Deze tocht heet de Mae Hong Son loop en maakt een rondje waarbij je start in Chiang Mai en eindigt in Chiang Mai.
Vivian was er zelf nog niet omdat ze met wat mensen van het hostel een soort dagtour aan het doen was.
We gingen in de gezamenlijke ruimte zitten en ontmoetten een leuk meisje. Toen Vivian terugkwam gingen we met z'n 4en wat eten bij een pleintje met allemaal street food. Daarna zijn we naar een ladyboyshow gegaan. Er zijn best veel mannen in Thailand die het leuk vinden om als vrouw verkleed te gaan of zelfs omgebouwd worden. Soms zijn er shows waarin ze playbacken en dansen en dat is zo'n ladyboyshow. Veel mensen zeggen echt dat je het een keer meegemaakt moet hebben en dat het heel grappig is. Ik was heel benieuwd.
Maar wat een show was dat! We zaten helemaal vooraan dus we konden alles heel goed zien. Bij sommige ladyboyshow zag je echt niet dat ze eigenlijk mannen waren, zo indrukwekkend om te zien. Op sommige lichamen was ik echt gewoon jaloers 😌.
Na de ladyboyshow zijn we nog gezellig de stad in gegaan.

De volgende dag: dag 1 van de scootertocht. Na een heerlijk ontbijtje bij het hostel gingen we naar een scooterverhuur die La had aangeraden. Om een scooter te huren was wel iets duurder dan andere scooterverhuurders, maar als je een ongeluk kreeg kreeg je tot een vrij hoog bedrag ziekenhuis kosten vergoed en als iemand je aan reed en je een foto had van het nummerbord dan kreeg je alle kosten van de schade van de scooter terug. Dit leek ons wel een goede optie omdat we 6 dagen onderweg zouden zijn en dat de kans dat er iets gebeurt wel groter is dan dat je één dagje zou gaan.
We mochten onze backpacks in ons hostel achterlaten bij La. Ik had alleen m'n rugzak mee en een klein tasje met wat kleren die ik onder het zadel van de scooter kwijt kon. Echt ideaal om zo weinig mee te hebben en we redden het echt makkelijk met alle spullen die we mee hadden. Het eerste deel van de tocht was het minst mooi, omdat we nog een heel stuk door Chiang Mai moesten over de snelweg. Dit was trouwens wel een goed begin, omdat we niet gelijk over stijle bergpaadjes moesten met veel bochten. Vivian reed telkens voorop, omdat zij onze TomTom was. Na een tijdje sloegen we van de snelweg af en vervolgden we onze route door de bergen. We kwamen aan bij een national park waar we doorheen reden waar we stopten bij een prachtige waterval. Ondertussen ging het schemeren toen we door de bergen reden. We zagen de zon ondergaan en dit was zo mooi! Wat fijn is aan op een scooter zitten is dat je kan stoppen waarneer je wilt om uitzichten te kijken.
Ik denk dat dit echt de mooiste toch was die ik heb meegemaakt tot nu toe. Ik kan het gewoon niet beschrijven.
Rond half 8 kwamen we aan bij een camping in een dorpje in de bergen (Mae Chaem). We werden ontvangen door een Thaise vrouw en een Portugese man met zelfgemaakte Thaise Whiskey. We kregen een warme maaltijd en we werden naar ons tentje gebracht. Het was zo'n mooie plek en ik kon niet wachten tot het ochtend was en je het uitzicht kon zien met het licht. Ook al was het nu ook al prachtig met de duizenden sterren aan de hemel.

Toen we wakker werden en naar buiten gingen zagen we het mooie uitzicht met loslopende paarden rond de tent, heel leuk. Na ons ontbijtje zijn we verder gereden naar het volgende plaatsje, Mae Sariang. Elke dag reden we telkens rond de 150 kilometer. Aangekomen in dat plaatsje zijn we opzoek gegaan naar een hostel. Toen we een bordje zagen langs de weg zijn we er heen gegaan. In de aankomsthal stonden Nederlandse mannen die de Mae Hong Son doen op de motor. Ze waren aan het inchecken, dat enorm lang duurde zeiden ze. Er zat één vrouwtje bij de receptie die geen Engels sprak en volgensmij ook niet 100 % was. Uiteindelijk kregen de mannen kamers aangewezen die er niet helemaal fijn uitzagen. Ook hing er een muffe lucht. Ons onderbuik gevoel zei toen tegen ons dat we ergens anders heen moesten gaan, dus dat hebben we maar gedaan. Ik heb me namelijk voorgenomen voor deze reis dat ik echt naar m'n onderbuik gevoel moet gaan luisteren, wel het veiligst zo 😉.
We zijn toen verder gaan zoeken en kwamen langs een best luxe hotelletje. We zijn gewoon naar binnen gestapt en hebben gevraagd hoe duur het was. Daar hebben we nog wat van af gedingd en zo was één hotelkamertje zelfs nog goedkoper dan dat het was in het hostel. We hadden een kamer met 3 goede bedden en blijer kreeg je ons niet.

De 3e dag zijn we richting Mae Hong Son gereden. Het plaatsje waar de tocht de naam ook van heeft. De dagen op de scooter waren warm en de temperaturen liepen op tot 35 graden. Op de scooter voel je daar alleen nauwelijks iets van omdat je constant wind hebt. Alleen als we stopten om wat te eten en de scooter in de zon stond moesten we het zadel 5 minuten laten afkoelen omdat anders je billen levend verbranden. In Mae Hong Son was het ook weer even zoeken naar een leuk hostel, maar uiteindelijk hadden we iets leuks gevonden aan een meer. De eigenaar van het hostel bood ons 2 kamers aan voor twee personen alleen zouden we dan voor 2 kamers moeten betalen. We vroegen of we ook met z'n 3en op één kamer mochten op 2 bedden. Dat kon en zo hebben we weer geld bespaart en sliepen we voor maar 3 euro pp. We hebben wat gegeten bij een marktje bij het meer waar we ook weer de motorrijders tegen kwamen. Door de hele dag op een scooter zitten krijg je best een stijve nek en schouders dus hebben we ook maar even een Thaise massage gepakt 😙.

Op de 4e dag reden we naar Pai; een klein plaatsje waar veel backpackers komen en een Hippie vibe heeft. Hier hadden we 2 nachten om te verblijven voordat we weer terug gingen naar Chiang Mai. Onderweg zijn we nog langs de hotsprings gereden voor een duik.
We sliepen in een hostel genaamd Spicy Pai.
We hebben lekker een douche genomen en zijn het plaatsje ingegaan om wat eten te zoeken. Daar hoeften we niet ons best voor te doen want na elke meter stond weer een ander streetfood kraampje. En oooooooooo wat was dat lekker zeg! Ze hadden van alles en voor een super lage prijs! Natuurlijk hebben we ons vol laten proppen en rolden we als tonnetjes door de straten. We zijn nog in een barretjes wat gaan drinken.

De volgende dag (geen scootertourdag) zijn we met de scooter (haha) naar een waterval gereden die een heuse glijbaan moet voorstellen over de rotsen. Toen we aankwamen waren we alleen een beetje teleurgesteld omdat we niemand zagen glijden. Romy en ik zijn toen gewoon de rotsen opgeklommen en hebben daar een kwartiertje gezeten en gediscussieerd over wie er eerst moest glijden, omdat we het allebei spannend vonden omdat we het niemand zagen doen. Uiteindelijk had ik gewonnen en was Romy het proefkonijn 😋. Toen ze veilig beneden was gekomen zonder schaafwonden ben ik het er ook op gaan wagen. Het was nog best steil, maar echt heel gaaf.
Na de watervallen zijn we weer gaan eten natuurlijk.
Wat minder fijn was dat toen we terug kwamen een dode rat in Romy's bed vonden die de huiskat aan het op smullen was.. 😷. Een niet heel fijn idee voor in een hostel om een huiskat en hond te hebben die ook in de dorms kunnen komen. Maar oke we moesten nog één nachtje en we hebben gelukkig een ander bed gekregen.

Dag 6 van de scooter tocht. De laatste dag dat we de scooters huurden om weer terug te gaan naar Chiang Mai. 's ochtends zijn we eerst nog langs de Pai Canyon gereden, dat heel indrukwekkend was. Daarna was het niet ver meer naar Chiang Mai. Aangekomen waren we enorm blij dat we en geen ongelukken hebben gehad en geen politie tegen zijn gekomen.

Sorry voor dit super lange verhaal, maar ik moest nogal wat inhalen 🙄.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ineke:
    25 november 2017
    Wat een geweldig avontuur! En helemaal niet erg hoor, zo'n lang verhaal. Van mij mogen ze wel nog langer worden!
  2. Astrid de Leeuw:
    26 november 2017
    Jee, wat een avontuur Sterre. En een prachtig verhaal. Veel plezier. En blij in contact met je onderbuik, heel goed!
  3. Marieke:
    27 november 2017
    Leuk om allemaal te lezen. En goed gedaan met dat onderbuikgevoel! Daar moet je altijd naar luisteren want meestal klopt dat wel ( Washington wijze raad van je tante maar heb jij kennelijk niet nodig lol..). Veel plezier verder weer. Enjoy, ik zie alweer uit naar het volgende avontuur..x