Gibbon experience

7 december 2017 - Ban Houayxay, Laos

Een zippline tour van 3 dagen waarbij je gaat zipplinen, hiken en slaapt in de hoogste boomhutten ter wereld. Dit is iets wat ik toen ik thuis was al had gelezen en echt wilde gaan doen op m'n reis.

We hadden deze tour in Chiang Mai al geboekt. Om 8 uur 's ochtends moesten we bij een paar huizen naast ons guesthouse verzamelen. Vanaf daar vertrokken we met een tuktuk naar een dorpje waar we uit moesten stappen. Een klein dorpje waarin de lokale bevolking toe stond te kijken hoe wij met de tuktuk's binnen kwamen rijden. Vanaf daar moesten we lopen.
We waren met ongeveer 30 man en moesten opgesplitst worden in groepen voor in de boomhut. Romy en ik kwamen in de grootste groep terecht voor 8 mensen. 4 mensen daaruit kenden we al van in de tuktuk waar we 2,5 uur mee hadden gereden. Dit waren een Amerikaan van 70 jaar, een Australiër van 69 jaar en een Engels koppel. Met hen hadden we al leuke gesprekken gehad. De andere 2 personen waren een jongen uit Nederland van 23 en nog een Amerikaan van 69 jaar.
In het filmpje die je ook op m'n blog kan vinden deed ik een rondleiding door de boomhut en stel ik de onze huisgenoten voor.
Omdat we de grootste groep waren kregen we ook de grootste boomhut (& de mooiste 😎). Deze boomhut had maar liefs 3 verdiepingen en zat 50 meter boven de grond.

Hikend en zipplinend zijn we er naar toe gegaan. Ik had al wel eerder gezipplined in Nederland en Ecuador, maar dit overtrof alles. De uitzichten terwijl je in de lucht zwoof waren echt geweldig! Op dat moment dat je je afzet zoef je in je eentje door en boven de jungle, echt een moment van genot.

Omdat het eten al om half 5 werd gebracht hadden we een hele avond om gezellig te kaarten. Onze groep was zo leuk, we hebben echt veel gelachen met z'n allen. Maar omdat er zoveel verschillende mensen bij elkaar waren maakte ook dat er hele interessante gesprekken kwamen.
's Avonds na de douche in de openlucht kon je in bed lekker weg dommelen met alle jungle geluiden om je heen.

De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om te kijken of we gibbons zouden zien. Dit zijn apen die er niet veel meer zijn en alleen voorkomen in Zuidoost Azië. Helaas hebben we ze in onze hele tour niet gezien 🙁. De mensen uit de andere groepen hadden meer geluk.
We hebben nog wel andere bijzondere dieren gezien zoals speciale vogels en vliegende eekhoorns.

Overdag maakten we een zippline tour langs alle andere boomhutten waar we konden genieten van de prachtige uitzichten. We hadden twee hele leuke gidsen die met ons mee waren.
De hikes waren echt pittig. Het was niet lang maar ging bijna verticaal omhoog of verticaal naar beneden. Ik verbaasde me echt over 'de oudjes' die als een sneltrein gingen. Heel leuk om te zien dat ze nog zo fit zijn en zulke dingen nog doen op die leeftijd. Ik had er zelf geloof ik meer moeite mee, ook omdat het best glad was en ik niet de handigste persoon ben 😅.

Het was echt een super leuke ervaring om deze tour mee te maken. Het kost dan wel wat, maar het is het echt waard!

1. Erik:
    7 december 2017
    jaja, niet onderschatten hoor die oudjes!!!!
  2. Marieke:
    8 december 2017
    Leuke ervaring weer, wauw! Ik blijf je volgen, leuk die verhalen!!
  3. Lida:
    8 december 2017
    Wat een prachtig verhaal Sterre.....en het gebeurt allemaal echt. .....groetjes van tante Willy uit Nunspeet
  4. Sterre Buitenhuis:
    9 december 2017
    Wat leuk Linda, groetjes terug!