Khao Sok National Park

19 november 2017 - Khao Lak, Thailand

Toen we weer terug in Phuket kwamen hebben we besloten om naar Khao Sok af te reizen. Khao Sok is een dorpje midden in de jungle, maar is vooral bekend om het nationale park dat er naast ligt. Daar kan je verschillende tours doen door de jungle en er is verderop ook een meer waar ook veel te zien is. Daar kan je kanoën door grotten en in huisjes op het meer slapen.
We hadden van te voren een resort geboekt in plaats van een hostel. Dit voor echt een goede prijs. Het was niet super luxe, maar het waren basic houten hutjes wat ik juist echt super leuk vind. We zagen online al dat je in de openlucht kon douchen, dat ons echt tof leek.
Met de bus werden afgezet op een punt waar een paar mannetjes stonden die vroegen waar we heen gingen. Toen wij de naam van het resort zeiden belde een man naar ons resort en werden we niet veel later opgehaald. Dit gaat hier allemaal zo soepel. Ik heb telkens het gevoel dat we van alles van te voren moeten plannen zoals in Nederland, maar alles wordt hier anders geregeld en je kan bijna niks online doen. Mensen willen je hier heel graag helpen als je iets niet weet. Van deze lieve mensen wordt ik zo vrolijk.
Ondertussen was het donker en flink gaan regenen en onweren, zoals heftige buien hier kunnen zijn. We zaten ongeveer 5 minuutjes in de auto naar ons resort. Achter het stuur zat een jongen van 21 jaar die een gezellig gesprek met ons aanging. Hij werkte op het resort en gaf aan ons te brengen en te halen als we naar het dorp wilden deze dagen (dat was waar ongeveer de bus stopte) . Bij aankomst mochten we niet de auto uit voordat ze eerst paraplu's voor ons hadden gehaald. We werden naar ons hutje gebracht en het zag er heel schattig uit. Een apart huisje voelde voor ons al zo luxe aan. We hadden 2 aparte bedden met klamboes en veel ruimte. We hebben die avond bij het resort gegeten. Ook hebben we daar tours kunnen boeken voor 2 dagen. De volgende dag zouden we gaan kanoën en die dag erna hadden we een full day jungle trek.

Toen we wakker werden zijn we gaan ontbijten en werden we opgehaald door een auto met een kano achterin. Twee andere mensen die uit Polen kwamen gingen ook mee. We merkten gelijk al dat hier meer mensen kwamen die echt op vakantie waren en heel gesloten zijn en geen gesprek aangaan met je in tegenstelling met de backpackers die we ontmoetten in de hostels.
Onderweg haalden we nog een ander meisje op die Nederlandse bleek te zijn en die alleen op vakantie was voor 3 weken. Daar hebben we nog wel leuk contact mee gehad.
Romy en ik gingen samen in een kano en er zat een man achterin die peddelde. We hoefden dat zelf niet te doen dat ik wel gek vond. De tocht duurde rond de 2 uur en we voeren met de stroming mee een rivier af. Ik had er zelf eigenlijk meer van verwacht. Het was wel aardig maar niet super mooi.
In de middag zijn we wezen lunchen in het dorpje waar we heen werden gebracht door de jongen van het resort. Daar zat toevallig hetzelfde meisje als we gezien hadden bij het kanoën en we hebben bij haar gezeten. Ook hebben we 's avonds in het dorpje gegeten. Khao Sok ziet er heel gezellig uit omdat er veel backpackers zijn. We zijn na het eten naar het huisje gegaan en hebben daar nog wat gekaart.

De volgende dag hadden we weer ontbijt bij het resort. Ze hebben er hele lekkere bananenpannekoeken (van die Amerikaanse). Om half 9 werden we opgehaald door onze gids van vandaag. Hij nam ons mee voor een dag in de jungle. Hierbij moesten we in het national park. National parken kosten geld omdat ze worden beschermd door bepaalde mensen. Vrijwel gelijk toen we van start waren gegaan wees de gids naar een tak waar een slang in zat. Niet een hele grote hoor, maar hij was wel enorm giftig zei hij. Romy en ik deden tegelijkertijd een stap achteruit toen hij zei dat de slang op je kon springen en je kon bijten 😌.
We volgden eerst een breed pad omsingeld door gigantisch hoge bamboostengels om ons heen. Al snel gingen we kleine andere paadjes in dwars door de bebossing.
We hebben heel veel verschillende dieren gezien en de gids wist van alles.
De gids had een kapmes in zijn hand waarmee hij onderweg een bamboo stengel wild aan het kappen was. Hij maakte kleine stukken uit bamboo en sleep het mooi rond. Hij werkte echt super behendig. Na een tijdje kregen Romy en ik door wat hij aan het doen was. Het werden bekertjes voor ons voor bij de lunch. Hij stopte ze in zijn tas en we konden verder.
Niet heel veel later kwamen we aan bij een riviertje waar we in konden zwemmen. Hier waren we wel aan toe want van al dat lopen + van de hitte hadden we het super warm en plakten we helemaal van het zweet.
Onze gids zei tegen ons dat als we klaar waren we naar dat huisje verderop moesten lopen. Daar zou hij dan zitten. Het was heerlijk koud water (de zee is hier net iets te warm om in af te koelen). En nadat we ons weer aan hadden gekleed liepen we richting het huisje. Toen we dichterbij kwamen zagen we een vuurtje met een bamboostengels erop. Hij was water aan het koken in de stengel. Ook had hij onze lunchpakketjes al op het tafeltje gezet. Romy en de gids aten rijst met kip en ei en voor mij had hij speciaal een vegetarisch pakketje met rijst groenten en ei. Toen we net onze eerst happen hadden gegeten kregen we onverwachts bezoek. Uit de bomen keken allemaal oogjes naar beneden. Aapjes, super leuk dacht ik! Maar echt.. die beesten zijn zo brutaal. Ze probeerden ons eten natuurlijk te stelen. De gids moest achter ze aan rennen om ze weg te houden.
Uiteindelijk is het gelukt om ons eten op te kunnen eten. Na het eten kregen we koffie en thee geserveerd in onze bamboo bekertje. Die mochten we ook houden, heel erg leuk!
Na het eten zijn we nog verder gelopen en hebben we nog een tarantula, apen en een soort hagedis gezien.
Onze gids was een super lieve en ook prettig gestoorde man. Op de terugweg begon hij erover dat hij aan May Thai deed. Dat is Thais boksen. Ik vertelde dat Romy in de finale van Holland's got talent heeft gezeten met Kempo Kuntao (ook een vechtsport). Eerst maakte hij een beetje grapjes omdat hij niet verwacht had dat zo'n klein meisje zoiets zou kunnen. Maar nadat hij een schijnbeweging naar Romy maakte keek hij zijn ogen uit 😂. Hij heeft de hele weg terug achter haar aan gelopen terwijl hij gekke vechtbewegingen maakte.
Weer aangekomen bij de start werden we opgehaald door de jongen van het resort. We hebben daar lekker avondgegeten en we waren zo kapot van al het lopen dat we ons laatste nachtje in ons mooie resort vroeg zijn begonnen.

1. Lida:
    19 november 2017