Myanmar

31 december 2017 - Hpa-an, Myanmar

Hoi daar lieve mensen,

11 dagen lang zijn we nu in Myanmar. Het mooiste land tot nu toe. Niet perse door de natuur, maar absoluut door de bevolking. Als je over straat loopt krijg je aan alle kanten 'Mingalaba' toe gezegd (hallo in Myanmees). Alle mensen kijken je super vrolijk aan en vinden het fantastisch als je een praatje met ze maakt. Ze vinden het leuk om beter Engels te leren, waar jij ze bij kan helpen.
Ik vond het super vreemd toen ik voor het eerst door Yangon liep. Je werd zomaar aangesproken  zonder dat iemand op geld uit was. Ook kom je in Myanmar bijna geen westerlingen tegen, waardoor het het voor de bevolking ook bijzonder maakt als ze je zien.

Op het vliegveld had ik eindelijk Daan weer ontmoet, super leuk om elkaar weer te zien. Samen met een ander meisje die toevallig Dani heette die Daan ook kende van het reizen hadden we een vlucht naar Yangon (de vroegere hoofdstad en nog steeds de grootste stad van Myanmar).
Na driekwartier kwamen we aan en zaten we al snel in een taxi naar ons hostel. Alle gebouwen in deze stad zijn best hoog, grijs en zien er vervallen uit, dat ik echt iets bijzonders vond hebben. Het deed me een beetje denken aan sommige straatjes in Barcelona.
In één van zulke hoge huizen was ons hostel.

Al onze magen waren aan het knorren en gingen op pad om wat eten te vinden. Het was al iets van 10 uur 's avonds en liepen langs wat kraampjes langs de weg toen we op stoeltjes werden gezet door wat Myanmesen die van alles onder ons neus zetten kwa eten. Ook kregen we bier (gemixt met redbull?) en ijskoffie. Zelf mochten we via hun Bluetooth muziek opzetten. En werd er gepraat, gelachen, gegeten en gedronken. Wat leuk om zulke leuke gesprekken te hebben met locals dacht ik telkens.
Na het eten mochten we niet betalen omdat het een kerstcadeau voor ons was. Moeilijk te geloven, maar ze meenden het echt en namen niks aan!

De paar dagen in Yangon hebben we gechilld in het park met brood en avocado's, een markt bezocht, naar de grootste gouden pagoda geweest, door de stad gelopen en de circle train gepakt van 3 uurtjes die een rit maakt door Yangon en buitenwijken waarbij je een goed beeld krijgt van het lokale leven in Myanmar.
De trein was eerst best druk waardoor we moesten staan. Zodra er plekken vrij kwamen wezen mensen naar ons dat wij er moesten gaan zitten, echt zo lief!

Daan en ik gingen na een paar dagen in Yangon geweest te zijn met de nachtbus naar het strand, waar we echt aan toe waren 😏. Ngwe Saung beach is een plaatsje in het Zuid Westen van Myanmar. Het ligt onder de provincie Rakhin, waar het nu erg onveilig is met de politieke situatie momenteel. Gelukkig zaten wij daar net onder en hadden we nergens last van en konden we 5 daagjes genieten van het strand.
We sliepen op een prachtige plek midden op het strand in een tentje. Het was heerlijk om te slapen met de zee op de achtergrond en wakker te worden (met kerst) en voor het ontbijt een duik in de zee nemen.
Hier hadden we 2 nachten en zijn daarna in een guesthouse in het plaatsje getrokken, omdat het toch wat minder afgelegen lag.
Dit was in een super leuk guesthouse waar we werden uitgenodigd voor een kerstbarbeque samen met wat backpackers en locals. We hadden totaal geen kerstgevoel hier maar het was wel super gezellig.

Na New Saung beach zijn we terug gegaan naar Yangon voor een nachtje waar we nog hebben geslapen en toen zijn doorgegaan naar Hpa An. Dit is een klein plaatsje iets zuidelijker, waar meer  backpackers komen. Het heeft een super mooie omgeving waar je heerlijk door heen kan scooter en. We slapen nu in een 3 sterren hotel omdat dat de goedkoopste optie was om te boeken voor oud en nieuw. Alle guesthouses waren namelijk al volgeboekt. Opzich niet heel erg voor een paar nachtjes 😉.
Vanavond gaan we in het stadje oud en nieuw vieren met wat Australiërs die we tijdens de kerstbbq hadden ontmoet.
Wat wel heel raar is dat ik eerder 2018 in ga dan de mensen in Nederland. Het is hier namelijk nu 5,5 uur later dan bij jullie.

Tot volgend jaar!

1. Gerard:
    9 januari 2018
    He Sterre, wat schrijf je prachtige verhalen en wat maak je veel mooie avonturen mee.
    Ik heb zelf ook gebackpact door o.a. Sumatra en Java en Bali en dit zijn achteraf de mooiste vakanties.
    Geniet er lekker van en de hartelijke groeten uit je kleine dorpje Thesinge.
    Gerard Sewuster