De start van de reis

4 november 2017 - Bangkok, Thailand

De laatste ochtend Bangkok zit achter de rug. De stad waar we de reis zijn begonnen en een stad waar je goed je reis kan gaan beginnen. Wat een indrukken. Het is een enorme stad waar zo'n 8 miljoen mensen leven (ongeveer de helft van de inwoners uit Nederland in één stad!).
We sliepen in het 'Mascot Hostel', een erg leuk hostel dat best in het centrum lag. Ook lag het heel dicht bij het metro station, dus dat was ideaal toen we van het vliegveld kwamen.

De vluchten zijn allemaal goed verlopen en we kwamen 's ochtends aan in het hostel. We werden in een kamer geplaatst met allemaal stapelbedden, waar ook andere mensen sliepen. Het zag er schoon en gezellig uit. We hebben daar nog even geslapen, want ja in Nederland is het 6 uur vroeger en daar was het nog het begin van de nacht. Welcome jetlag.. 😴
In de middag zijn we even de buurt gaan verkennen en we zagen al snel veel streetfoodkraampjes en kraampjes met kleding op de stoep staan. Er hing een leuke, gezellige sfeer. Hoe verder je liep hoe meer je verschil merkte tussen arme en rijke delen van de buurt. We kwamen uit bij gigantische shopping malls. Ik had nog nooit zoveel winkels in één gebouw gezien. We zijn er even ingelopen, maar niet lang gebleven.
's Avonds zijn we een plekje gaan zoeken om te eten. We kwamen uit bij een soort streetfood plekje. We hebben daar noodlesoep gegeten voor 50 Bath. Dat is omgerekend zo'n 1,50 eu. En dat voor avondeten! Het is allemaal zo goedkoop in Thailand. Ons hostel is ook maar 5 eu per nacht inclusief ontbijt. Echt heel chill. Toen we onze buiken vol hadden gegeten gingen we weer terug naar het hostel en sliepen we alweer vroeg.

De volgende dag was een drukke dag. We stonden om half 8 op, aten een broodje en namen de bus naar het Grand Palace. Dit is een koninklijk paleis. De koning van Thailand is een jaar geleden overleden en werd ongeveer een week geleden pas begraven. Hij was enorm geliefd onder de bevolking en daarom was het bij het Grand Palace mega druk. We zijn er even geweest en hebben alles een beetje van de buitenkant kunnen bekijken door de mensenmassa heen. Om naar binnen te gaan moest je 500 Bath betalen en dat vonden we een beetje duur en ook omdat het zo druk was wilden we weg. We zijn naar buiten gegaan en doorgelopen naar Wat Pho. Daar ligt een grote gouden Buddha. Daarvoor moesten we 100 Bath betalen, veel minder dus dan Grand Palace en het was zeker de moeite waard! Er was nog veel meer te zien dan de grote Buddha. Allemaal tempels en andere Buddha's. Het was er ook veel rustiger, wat heel fijn was.
Tegenover Wat Pho hebben we wat geluncht en zijn we doorgelopen naar een park waar we heen wilden. Toen we aankwamen bleek het alleen geen park te zijn, maar een enorm gebouw.. We wilden ook nog graag naar Khao San Road (bekendste uitgaans straat van Bangkok, waar overdag veel kraampjes staan). We zijn daar toen gelijk maar heen gegaan.
De temperaturen liepen die dag op tot 32 graden en de zon scheen volop, dus we hebben daar eerst maar even een frisse cocktail gedronken zodat we er weer tegen aan konden ;).
Daarna hebben we daar even rondgelopen en heb ik nog een Thais vlaggetje van stof gekocht die ik op m'n backpack wil naaien. Dit wil ik met alle landen doen waar ik heen ga.
We zijn terug gegaan met de bus naar ons hostel en hebben nog eventjes geslapen voordat we gingen eten. We aten bij een plekje bij ons in de straat. Romy vind het Aziatisch eten heel lekker, maar ik moet er erg aan wennen... Ik eet geen vlees dus voor mij is het telkens noedels, rijst of ei en dit wordt erg eenzijdig. Ook vind ik de smaken niet geweldig. Maar daar moet ik maar mee leren leven deze maanden.

De laatste dag hebben we 's ochtends rustig aan gedaan. Rond lunchtijd zijn we ergens wat eten gaan halen om in het Lumbini Park te gaan eten. Ik had op de kaart gezien dat het park op loopafstand lag, maar was even vergeten dat Bangkok enorm is en dat de afstanden tussen bepaalde plekken dan ook veel groter is dan het lijkt. We moesten dus een flink stuk lopen in de hitte (sorry Romy😌) . We waren blij toen we het park eindelijk zagen en zijn gelijk op het eerste bankje gaan zitten die we zagen om te eten. Alleen door de hitte heb ik niet echt veel honger de hele tijd, dus heb ik niet veel gehad.
We zijn nog even door het park gelopen dat echt omringd ligt tussen gigantisch hoge gebouwen. Je had daardoor een uitzicht met een mooie skyline. We hebben daar nog even onder de palmbomen gechillt en hebben toen een tuktuk terug genomen.
We zijn daarna nog Thais gemasserd, waar de vrouwtjes die je masseerde echt op je gingen staan. Erg leuk om een keer te doen.
's Avonds zijn we naar hetzelfde park terug gegaan om Loy Kratong te vieren. Dit is een licht festival dat in heel Thailand gevierd wordt. Dit is één keer per jaar als het regenseizoen net is gestopt. Je legt een bloemstukje met een kaars aangestoken in het water. Dit als bedankje aan godin Mae Kong Ka omdat zij zo'n overvloedige regenval heeft gegeven en daarmee voedsel, drinkwater en transportwegen voor de bevolking heeft verzorgd. Hoe verder je aangestoken kaars blijft branden des te meer geluk je hebt volgend jaar. Helaas was de wind te hard en was die van ons na 1 seconde uit gegaan, oeps 🙄. Maar door de wind waren meerdere stukjes snel uit, wat wel jammer was omdat het water er anders veel mooier uit zag met al die lichtjes. Op de terug weg naar ons hostel zijn we nog langs de night market geweest. Erg leuk om doorheen te lopen. Ik heb daar nog een klein Thais portemonneetje gekocht.

Vier dagen Bangkok zitten erop en we zitten nu in de bus naar Hua Hin. Dit is een badplaats ten zuiden van Bangkok. Voor ons is het meer een tussenstop. Op deze plek komen vooral Thaise mensen uit de middenklasse om een paar dagen er tussen uit te gaan. Wij hebben wel zin in wat strand na een drukke en warme stad. We blijven hier waarschijnlijk 2 nachten en gaan dan weer verder naar het Zuiden. Ik heb gelezen dat je er goed kan kitesurfen, dus daar ben ik wel benieuwd naar.
Het is ongeveer 3/4 uur rijden, dus dat is heel goed te doen en ik hoop dat we vanmiddag al op het strand kunnen liggen.