Cambodja

3 maart 2018 - Katunayake, Sri Lanka

Ik had nog precies 2 weken. 2 weken tot ik naar Sri Lanka zou gaan. Maleisië en Borneo had ik wel zo'n beetje gezien dus het was tijd voor iets anders. Een ander land voor 2 weken, maar welke dan?
Ik wilde heel graag naar Vietnam in m'n reis, maar daar wil ik echt goed de tijd voor nemen en daar zou 2 weken echt te kort voor zijn. Dus dat moet maar een andere keer. Ik wil sowieso nog terug naar Azië om dus Vietnam nog te zien, maar ook wil ik nog heel graag naar Nepal, India en de Filippijnen. Maar dat komt helemaal goed in m'n volgende reis :).
Goed, een land waarin je genoeg hebt aan 2 weken. 2 Weken is best weinig, omdat ik over veel landen de helft meer doe.
Voor 2 weken was eigenlijk toch het meest logisch naar Cambodja te gaan.
Cambodja is relatief klein met niet heel veel hoogtepunten in het land, waardoor je niet heel veel reisdagen hoeft in te plannen.

Het ticket naar Cambodja was geboekt en ik kwam aan op het vliegveld in Phnom Penh (de hoofdstad). Bij het regelen van het visum kwam ik een jongen tegen met wie ik een tuktuk heb gedeeld naar het centrum om naar onze hostels te kunnen. Wat heerlijk om achterin een tuktuk te zitten en weer terug te zijn in chaos.
Maleisië was best wel Westers en besefte wel dat ik het wat armere chaotische leven had gemist.

In Phnom Penh heb ik een tour gedaan georganiseerd door het hostel naar the killing fields en prison 21. In het jaar 1975 tot het jaar 1979 was er een oorlog in Cambodja door de rode Khmer dat een communistische militaire groep was. Zij zijn verantwoordelijk voor 2 miljoen doden op een bevolking van 7 miljoen mensen. Mega veel dus! 😱
In de prison 21 werden mensen vreselijk gemarteld en vastgehouden. In the killing fields werden duizenden mensen vermoord.
Dit was echt enorm heftig om te bezoeken. In de prison waren allemaal foto's van mensen die gemarteld en uitgehongerd waren.
Terwijl ik hier rond liep met een heel naar gevoel besefte ik dat ik nooit heb geweten dat het hier zo heftig is geweest.
In the killing fields werden duizenden lichamen in holen in de grond op elkaar gegooid. Alle mensen werden vermoord door knuppels omdat wapens te duur waren.
Toen ik voorbij deze graven liep kwam ik bij een mooi versierde boom. Nadat ik een foto van deze boom had genomen speelde ik mijn audio opname van dat punt af en schrok me toen dood. Een stem vertelde mij dat die mooie boom die op mijn foto stond die ik net had gemaakt een hele nare geschiedenis had. Tegen deze boom werden namelijk baby's gesmeten die vervolgens ook in een hol in de grond werden gegooid.
Ik keek nog eens naar de boom met een hele andere blik daarvoor en probeerde me voor te stellen hoe dat was gegaan, maar dat lukte niet. Het was te heftig en ik kon me niet voorstellen dat mensen dat kunnen doen.

Na deze heftige dag heb ik met een meisje uit het hostel een beetje rondgelopen door de central market van Phnom Penh en door de stad. We hebben gegeten in een Indiaas restaurantje wat heel lekker was.

De volgende ochtend werd ik ziek wakker en baalde ik omdat ik die ochtend zou vertrekken met een bus voor 6 uur naar Siem Reap.
Met m'n plastic zakje op grijpafstand heb ik de busrit overleefd.
In Siem Reap zat ik een heel chill hostel met enorm comfy bedden waarin om 8 uur al in slaap ben gevallen. Na een goede nachtrust van meer dan 12 uur heb ik een heerlijke dag gehad in het zwembad op de rooftop van het hostel.
Maxime, een meisje die ik tijdens de tour van de prison 21 & de killing fields had leren kennen, zat ook in dit hostel en samen hadden we met 2 andere meisjes zijn we 's avonds de zonsondergang gaan kijken in Angkor Wat.

Voor Angkor Wat ben ik naar Siem Reap gekomen. Dit is een groot tempelcomplex dat is gevonden midden in de jungle. Er zijn dus bomen in de tempels gegroeid wat een heel mooi effect geeft.
De volgende ochtend heb ik een sunrise tour van het hostel gedaan in Angkor Wat. Helaas was het aan het stormen toen ik wakker werd om 4 uur om te gaan. Gelukkig werd al wel iets droger, maar een mooie zonsopkomst hebben we niet gezien. Wel zijn we nog naar andere tempels geweest wat indrukwekkend was.
In de middag ben ik met een jongen van de tour van de ochtend samen naar de sunrise geweest. In de middag was het weer veelbelovend want we zagen zon, maar hoe later het werd hoe bewolkte het werd en zagen we geen zonsondergang. Helaaaaaas! Maar ik heb wel hele mooie tempels gezien 😊.

Opweg naar het paradijs van Cambodja, de eilanden in het zuiden!
Maar om daar te komen moest ik eerst de nightbus pakken van Siem Reap naar Shinaukville die precies 12 uur duurde. Dit was een bus met echte bedjes! Een beetje klein, maar prima om in te slapen. En best lekker om zo in slaap geschommeld te worden.
Boven mij sliep een Nederlands meisje die naar hetzelfde eiland ging als ik. Met haar heb ik een tuktuk naar de ferry gepakt die ons naar Koh Rong Samloem zou brengen. Dit is het kleinere broertje van Koh Rong en het eiland bestaat vooral uit jungle.
Na een uurtje varen in de ferry kwamen we op de mainpier aan. Daar was een aparte boot van het hostel die ons naar het hostel bracht.
We hadden ons eigen privé stukje eiland met privé stukje strand. Het was echt een paradijs!

Deze 3 dagen op dit mooie eiland waren vooral super relaxed. Meer dan relaxen kan je verder ook niet echt doen.
In het helder blauwe water hingen schommels en hangmatten waar je heerlijk een boek in kon lezen. Er was een mooie gezamenlijke ruimte met zitkussen op een plateau boven het water waar je kon relaxen en 's avonds waren er leuke party's. Ik heb echt geweldige mensen ontmoet daar en het was echt een geweldige tijd.
Marjolein, ook een meisje van de tour in Phnom Penh, kwam ook naar dit hostel en wij zijn tegelijkertijd weg gegaan naar een plaatsje : Kampot.

In Kampot hadden we beide een hostel geboekt met een waterpark in de rivier voor ons hostel waar we gratis gebruik van konden maken.
Dat was echt super gaaf! Er was een super hoge glijbaan die je hoog naar boven lanceerde, een Zippline en een kussen waarop je elkaar kon lanceren.
Samen met Marjolein heb ik de dag nadat we aankwamen een scooter gehuurd en zijn we wat rond gereden door de omgeving. Daarna zijn we naar het Bokor National Park gereden. Boven op de berg lag een verlaten stadje waar je heen kon. Dit was een uur rijden naar de top en de rit was heel mooi, omdat je uitzicht had op vele plekken.
Op sommige plekken moesten we door dikke mist rijden en dat maakte het nog mooier.
Boven op de top was het toch best frisjes door die mist.
We bezochten wat verlaten gebouwen en het voelde als een soort spookstadje.

De volgende dag moest ik met de bus weer terug naar Phnom Penh. Daar zou ik één nachtje slapen en moest dan de volgende ochtend in de ochtend vliegen naar Sri Lanka.
Ik ben blij dat ik Cambodja nog heb gedaan, want wat ik heb gezien en meegemaakt daar was echt super.

Ik zit nu in het vliegtuig naar Colombo. Ik had een overstap in Kuala Lumpur voor 7,5 uur en ik ben vandaag zo'n 20 uur onderweg. Maar in Colombo ga ik eindelijk m'n beste vriendinnetje weer zien en dat maakt deze lange dag helemaal goed.
Mijn laatste 3 weken alweer van mijn reis ga ik samen doen met Amber die uit Nieuw-Zeeland komt vliegen. Ik heb haar heel erg gemist deze afgelopen 4 maanden en heb echt zin om haar weer te zien.
Ik heb echt super veel zin in deze 3 weken en ik houdt jullie op de hoogte over Sri Lanka!