Laos

3 december 2017 - Ban Houayxay, Laos

Ik sla even een paar dagen over, want anders moet ik elke dag gaan beschrijven en dan zou ik nu een week moeten inhalen.. We hadden trouwens ook een paar rustige dagen waarin we niet zoveel hebben gedaan wat we trouwens echt nodig hadden.
Wat nog wel interessant is wat we hebben gedaan is een kookcursus. Daar ga ik nog een klein beetje over vertellen.
Ik wilde heel graag al een kookcursus doen in Thailand, omdat het mij heel interessant leek om de Thaise keuken te leren kennen en om te weten te komen wat je nou eigenlijk precies eet. Dit wilde ik eigenlijk heel graag in Pai doen omdat Benine (een vriendin van mij die vorig jaar op reis was) dit had aangeraden. Helaas hadden we hier te weinig tijd voor. Dus toen La ons in Chiang Mai een bepaalde kookcursus aanraadde zijn we daar naartoe gegaan.
Dit was echt super leuk. Toen we aankwamen liepen we eerst een rondje door de tuin met een mandje en een gekke hoed op (voor het specialeffect denk ik) om te kijken wat er groeide. Sommige dingen konden we ook plukken en meenemen in ons mandje (die had wel nut dus). We waren met een groepje van 9 en we mochten allemaal een paar gerechten uitkiezen die we gingen maken. Ik had gekozen voor sticky rice with vegetables, massaman curry en de cream and sour soup. Iedereen mocht ook één springrol maken. Na elk gerecht mochten we even pauze om te eten. We waren al heel verstandig geweest om het ontbijt over te slaan, want pft wat was dat veel! Wel super lekker trouwens. Waar ik me wel echt over verbaaste was dat in bijna elk gerecht bruine suiker gaat, zelfs in de rijst.
De kookcursus was echt super leuk en ik zou het echt iedereen aanraden die naar het buitenland gaat. Eten in andere landen blijft toch interessant 😋.

Na een maand in Thailand zijn we de grens overgestoken naar Laos. Dit met een minivan die ongeveer 6 uur reed naar de grens. Tussendoor is hij door Chiang Rai gereden en konden we een mooie witte tempel bekijken. Aangekomen bij de grens moesten we 36 dollars betalen en kregen we een mooi visum. Het plaatsje waar we heen zouden gaan heet Huay Xai. Dit ligt echt net over de grens in Laos. Tussen de grens van Laos en Thailand ligt een rivier.
Bij de grens ontmoetten we 2 Nederlandse meisjes waarmee we een taxi naar een guesthouse hebben genomen om te kijken of we daar terecht konden. We moesten met de taxi een kwartiertje rijden met een prachtig uitzicht met een ondergaande felrode zon, echt prachtig om te zien. Gelukkig had het guesthouse nog plek en kregen we 2 nette kamers met 2 bedden. Met deze meiden zijn we aan de overkant van de straat wat gaan eten en nog een barretje in geweest voor een cocktail, heel gezellig!

De volgende dag hebben Romy en ik lekker uitgeslapen en zijn we het dorpje gaan verkennen. We kwamen gelijk in een andere wereld terecht dan Thailand. In Thailand merk je toch wel dat de welvaart toch hoger ligt dan in Laos. Hier heb je echt lokale dorpjes waar mensen bijna van niks leven, mooi om te zien.
Onderweg hebben we nog een tempel bezocht waar we nog een tijd met een monnik hebben gepraat. Merel en Karlijn (de 2 meiden van gisteren) waren 's ochtends al vroeg weg gegaan omdat ze de gibbon experience gingen doen die dag (ik leg later nog uit wat dat is, want wij hebben het ook gedaan).
In de avond toen het wat koeler was dan overdag hebben we onze sportkleding aangetrokken om maar eens weer te gaan bewegen. Toevallig kwamen we onderweg een soort lege tempel tegen en zijn daar gaan trainen. Ik heb Romy gevolgd met haar training voor haar vechtsport. Ik voelde me gelijk weer helemaal fit daarna 😎.
Goede afsluiting van de dag!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl