De slowboat en Luang Prabang

15 december 2017

Na de gibbon experience zijn we met de slowboat naar Luang Prabang gegaan. Deze bootrit duurt 2 dagen en je overnacht dan in Pak Beng voor een nachtje. Met onze gibbon vrienden zaten we samen op de boot, super gezellig want we konden weer kaarten. We hebben een kaartspel vernoemd naar de gibbon experience en we noemen het nu 'gibbon' omdat niemand weet hoe het spel echt heet.

De slowboat is eigenlijk een lokale boot, maar er zaten vooral veel backpackers op. Soms stopte de boot bij een lokaal dorpje om een persoon uit Laos af te zetten. Er stonden dan een paar mensen deze persoon op te wachten en soms kwamen er kinderen naar de boot om te zwaaien naar ons. Dat is dan ook hun enige belevenis in hun kleine dorpje aan de Mekong rivier.

De boottocht was echt ontzettend mooi. Je werd meegevoerd door de stroming door een prachtig landschap. Veel vissers uit die kleine lokale dorpjes voeren over het water met hun visnetten of zaten met hun bamboohengel langs de kant. Ook kwamen we onderweg veel koeien tegen die in het water of langs de oever stonden.
Allebei de dagen waren we ongeveer 7 uur onderweg.

Toen we in Pak Beng aangekomen waren konden we niet eens fatsoenlijk de boot uitstappen omdat we overladen werden met aangeboden hostels, guesthouses en hotels. Om de 5 seconden werd er weer een ander bord met een aanbieding voor onze neus gedrukt.
Op de boot kwamen we een Nederlands meisje tegen die ook in ons hostel zat in Chiang Mai. Daar hadden we een avond mee gegeten. Je komt overal veel mensen tegen die je al eerder hebt gezien omdat veel mensen hetzelfde rondje maken (Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam). Dit meisje, Anne, was samen met een Duits meisje en we besloten met z'n 4en een guesthouse te fixen. We hadden in 10 seconden een goede deal gesloten met een man en we werden in een tuktuk geplaatst met andere mensen die het mannetje ook had weten binnen te halen.

We kregen een basic kamertje, maar best oke voor de prijs.
We hebben een hele lekkere curry gegeten bij het guesthouse en zijn nog naar een barretje geweest met onze gibbon vrienden. Daar hebben we nog het vliegerlied en de macarena gedanst met wat Australiërs, erg grappig was dat 😂.

Na de volgende boottocht kwamen we aan in Luang Prabang. Dit is één van de grootste steden  van Laos. Vroeger was dit de hoofdstad, maar nu is dat Vientiane.

De eerste dag zijn we met een groepje van hostel naar de Kung Si watervallen geweest. Dit was echt adembenemend mooi en echt een hoogtepunt van de reis. Het water was super helder blauw. Er waren verschillende niveaus van watervallen en we hebben er 3 uur rond gelopen en gezwommen, wat eigenlijk nog te kort was. Ik had nog nooit zo'n mooie waterval gezien in m'n leven en ik raad het iedereen aan om heen te gaan als je in Laos bent.

Luang Prabang heeft een enorme avondmarkt in de hoofdstraat waar je allerlei leuke spulletjes kan kopen. Ook zijn er best veel restaurantjes en streetfood kraampjes. Eén avond hebben we samen met wat andere mensen bij een streetfood kraampje gegeten. Hier hadden ze een buffet en kon je zoveel opscheppen als je wilde voor 1,50 euro. Het eten was alleen al koud en het was toch niet heel hygiënisch. Dat merkten we vooral de volgende dag waarbij we allebei ziek werden.
Gelukkig zaten we in een heel chill hostel met een zwembad waar we een paar dagen uit konden zieken. Deze dagen hebben we dus ook niet heel veel ondernomen omdat we nog best zwak waren.

Onze laatste avond in Luang Prabang zijn we met onze opaatjes van de gibbon nog uiteten geweest. Zij gingen de dag erna naar huis dus het was een afscheidsmaal.
Na het eten zijn we nog een film gaan kijken van het filmfestival dat net die dag begon op het plein van Luang Prabang. Het was een laotiaanse film (met Engels ondertiteling). Er waren veel mensen uit luang Prabang en het was heel leuk om te zien hoe zij na elke 10 seconden weer dubbel lagen van het lachen terwijl wij de grapjes niet helemaal begrepen.

1. Astrid de Leeuw:
    15 december 2017
    Ha Sterre. Wat weer een prachtig verhaal. Dank je wel. En nog veel plezier daar. Groet Astrid
  2. Sterre Buitenhuis:
    Dankjewel Astrid! 😊
  3. Wilma Brandhoirst:
    15 december 2017
    Sterre, ik ben jaloers, wat een prachtige reis heb jij en wat ontmoet je leuke mensen, ik geniet van de dingen die je doet.
  4. Meran:
    17 december 2017
    Wat maak je prachtige momenten mee. Geniet ervan meid! Super leuk die verhalen. 👌🏽 Veel plezier meis. 🦋