Zoveel te zien

14 januari 2018 - Pagan, Myanmar

Ten eerste nog een gelukkig nieuw jaar iedereen! Een beetje laat, maar toch. Ik heb een fantastisch jaar gehad waarin ik mijn examens heb gehaald en kon gaan reizen. Ik heb echt heel veel zin in 2018 en ik wens iedereen het beste voor het nieuwe jaar 😚.

Wij zijn het nieuw jaar super leuk begonnen op een rooftop van een guesthouse met een hele boel leuke mensen. Dit was geloof ik ook de enige plek waar iets te doen was want verder was het plaatsje behoorlijk stil. Ook was er geen vuurwerk, maar goed wij hadden het leuk.

Januari begon gelijk zwaar. Op de 2e zijn Daan en ik de Zwegabin Mountain opgeklommen. Dit is een berg met een gouden tempel op de top en om het te bereiken moet je zo ongeveer 2000 traptreden beklimmen. Best heavy met 32 graden 😵. Vooral het weer naar beneden gaan is super zwaar voor je benen. Maar het was het zeker waard! Het uitzicht was prachtig.

Die avond zijn we met de nachtbus naar de hoofdstad van Myanmar, Naypyidaw, gereden. Veel mensen denken dat Yangon de hoofdstad is in plaats van Naypyidaw. Dit komt doordat er in  Naypyidaw bijna geen mensen wonen. Het wordt ook wel 'de verlaten stad' genoemd. Opzich niet heel interessant om te bezoeken zou je dan denken, maar juist omdat het zo verlaten is het heel indrukwekkend om te zien hoe er op enorme wegen bijna geen auto's rijden, gigantische gebouwen onbewoond zijn en je geen last hebt van andere toeristen die je in de weg zitten.

Naypyidaw moet echter wel een drukke stad worden, maar hier komen jaren overheen. In 2005 werd de omschakeling van de hoofdstad gemaakt van Yangon naar Naypyidaw. Dit omdat Yangon aan het water ligt helemaal in het Zuiden en de koning bang was voor een invasie. Naypyidaw ligt centraal in Myanmar en heeft dus een veiligere plaats voor een hoofdstad.
De overheid heeft de laatste jaren enorm veel dingen gebouwd in de stad, dat nu dus nog leeg staat.

We zaten in een heerlijk hotel. Niet overal in Myanmar zijn hostels, maar gelukkig betaal je hier voor luxe maar iets van 20 euro met z'n tweeën.
We hebben een taxi gehuurd en zijn over de 20 lane highway gereden. Dit is een super brede snelweg met 20 wegen naast elkaar waar bijna geen auto's overheen reden. We konden gewoon op de weg staan, echt zo indrukwekkend om te zien. M'n mond viel er letterlijk van open.
Ook zijn we naar de gouden pagoda geweest, bijna dezelfde als in Yangon maar dan met super weinig mensen er omheen.

Na Naypyidaw zijn we doorgegaan naar Kalaw. Dit is een klein plaatsje waar eigenlijk alleen mensen heen gaan om een vanuit daar een trekking te maken. Wij dus ook.
Eigenlijk zouden we de dag nadat we aankwamen al de trekking willen doen, maar ik had echt nog te veel spierpijn in m'n benen van de klim op de berg 😂. We zijn toen een dag later gegaan omdat we het ook wel leuk vonden om Kalaw nog een beetje te gaan ontdekken.
In het hostel hebben we Jan uit Zwitserland ontmoet die met ons mee ging om fietsen te huren. We hebben met z'n drieën rondgefietst en een trekking geboekt voor de dag erna.
's avonds was het in Kalaw wel 10 graden. Dat waren we totaal niet gewend omdat we net uit een gebied kwamen waar het 25 graden warmer was.

De trekking die we hadden geboekt duurde 3 dagen waarin je van Kalaw naar Inle lake loopt. Dat is ongeveer 65 km. We zaten in een groep van inclusief gids 12 mensen. 12 hele leuke mensen! Het lijkt wel alsof alle mensen die op reis gaan alleen maar leuke mensen zijn, omdat ik tot nu toe nog geen 'nietleuk-mens' ben tegengekomen.
Maar goed, na een lekker goedgevuld ontbijtje van het hostel werden we opgehaald door een tuktuk en werden we naar het beginpunt gebracht. Na een ontmoeting met de groep en de gids gingen we van start en begonnen we met lopen door toen al een prachtige omgeving.
De temperatuur was perfect om in te hiken omdat het niet heel warm was.

In 3 dagen heb je de tijd om met iedereen een tijd te praten en om personen goed te leren kennen. Het mooie aan reizen is dat je zoveel verschillende personen ontmoet en dat je zoveel leert van mensen hun levens die in totaal andere omgevingen leven dan jij. Zo heb ik geleerd van een Hongkongees dat Hong Kong geen deel van China is en dat je bijvoorbeeld in Israël je verplicht na je middelbare school een paar jaar het leger in moet. Ook hebben veel mensen hele andere gewoontes dan jij, dat maakt al die ontmoetingen zo leuk.

Tijdens de trekking sliepen we in lokale dorpjes en zag je ook weer hoe die mensen leven daar. Heel interessant om te zien allemaal.
In deze 3 dagen hoefden we niet veel te klimmen en dalen, maar het was vooral zwaar omdat het zo lang was. We liepen hele dagen waarbij we vroeg in de ochtend al begonnen en rond etenstijd aankwamen. Na het eten deden we nog wat kaartspellen met de groep of zaten we bij het kampvuur waar we liedjes zongen met de gitaar.
Onze gids was trouwens een geweldige man die veel wist te vertellen en goed in de groep paste met al z'n grapjes.
Het landschap was zo mooi en veranderde elk uur weer.

Na de zware maar super gezellige 3 dagen hiken kwamen we aan bij Inle Lake, de finish! Met de groep hebben we een boottocht gemaakt over het meer waar we mooie dorpjes in het water zagen en wat workshops gingen bezichtigen. Inle lake is een iets meer toeristisch gebied van Myanmar.
Veel van onze groep sliepen net als wij daarna in hetzelfde hostel waar we nog zo'n uurtje heen moesten varen (het meer is enorm!!).

De volgende dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we door de omgeving gefietst naar een natuur zwembad. 's Avonds zijn we naar een wijnproeverij gegaan waar we de zonsondergang hebben gekeken met een wijntje in de hand. Een perfecte dag!

Na Inle lake zijn we (Daan & ik) samen met Jan en een andere jongen uit Servië doorgereden naar Bagan. De beroemdste plek in Myanmar. In de stad staan namelijk meer dan 2000 authentieke tempels. Dit is misschien wel één van de mooiste steden waar ik ben geweest. Het is echt super mooi om door de stad en omgeving te scooteren en tempels te bezichtigen.
De populairste activiteit hier is om de sunrise en sunset te bekijken vanaf de tempels. Dit is allebei ook echt prachtig om te zien. Je kan namelijk op veel tempels klimmen en dan heb je een mooi uitzicht over Bagan.
Eigenlijk is het klimmen van deze tempels net verboden geworden omdat er steeds meer toeristen komen, maar toch kan het nu nog steeds. Ik heb wel gehoord dat ze vanaf volgende week de tempels echt gaan sluiten met deuren, dus we waren er nog net optijd!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ineke:
    14 januari 2018
    Wat een schitterende foto's Sterre! (en een mooi verhaal natuurlijk weer, wat doen jullie toch leuke dingen). 😘
  2. Lida:
    14 januari 2018
    Wat maak jij veel leuke en indrukwekkende dingen mee en je kan het ook prachtig verwoorden. Lieve groet Lida
  3. Gabriel:
    14 januari 2018
    Geweldig om te lezen en weer een hoop schitterende foto"s Sterre. Heel veel plezier verder (iets zegt me dat dat wel lukt) :D