Als een monnik

29 november 2017 - Chiang Mai, Thailand

Terug gekomen van onze tocht weer in Chiang Mai zijn we weer naar het hostel van La gegaan. Daar hadden we ook onze grote backpacks nog liggen dus dat was wel zo handig.
In het hostel zaten weer allemaal Nederlanders en we zijn 's avonds met nog 4 andere meiden wezen eten bij de Night Bazar (een pleintje met streetfood).

De volgende dag waren we vroeg uit de veren, omdat we naar het klooster zouden gaan voor een dag. We gingen een cursus volgen van een monnik om te leren mediteren en om van alles te leren over het boeddhisme. Met z'n 3en werden we door een taxi naar het klooster gereden. We kwamen aan in een ruimte waar andere mensen zaten die (vermoedde ik) ook de cursus zouden gaan doen. We schoven aan bij een tafel met een Nederlands en Duits meisje. Het liep al aardig vol in de hal. Om precies half 10 opende een monnik de deuren naar een zaaltje met ongeveer 40 stoelen. De zaal vulde zich langzaam. Toen iedereen zat moesten we een voorstel rondje doen waarbij je moest zeggen wat je naam was, waar je vandaan kwam en of je ervaring hebt met mediteren. De monnik raakte een beetje in verwarring toen Romy zei dat ze uit The Netherlands kwam, Vivian zei dat ze uit Holland kwam, en ik zei dat ik Dutch was 😂.
Na de voorstel ronde begon de monnik een presentatie te houden over het boeddhisme. Dit was echt super interessant want ik wist er eigenlijk nog niet zo veel over. Het boeddhisme is geen geloof maar een 'way of life' waarin je veel respect toont voor anderen. Ze leven nauwelijks van geld, want dat is volgens hen niet belangrijk in het leven. Hun motto is ook om te genieten van elke dag omdat het zo je laatste kan zijn. Monniken mediteren om zichzelf te vinden en om rustig te worden.
De presentatie kregen we van een monnik genaamd KK (spreek je uit als keekee) en duurde zo'n 1,5 uur. Na de presentatie hebben we geleerd om zittend te mediteren. Dit is echt veel moeilijker dan ik dacht. Je moet je focussen op je ademhaling maar mag aan niks anders denken. Eigenlijk mag je helemaal niks denken en dat is een hele kunst. Als er andere gedachten binnenkomen mag je ze accepteren, maar je mag ze niet volgen. Mij lukte dit totaal niet, omdat ik alleen maar dacht aan andere dingen. De eerste keer mediteren was een kwartiertje. Dit voelde al super lang en ik vond het moeilijk om dat vol te houden.
Na het mediteren kregen we een uurtje lunchpauze en daarna zijn we rond en in de tempel gaan lopen met KK. Ook kwamen langs een zaal waar we lopend mediteren hebben geleerd. Dat werkte voor mij veel beter omdat je je dan niet alleen hoeft te concentreren op je ademhaling maar ook op hoe je je voet optilt, verplaatst en neerzet.
Toen we weer naar ons zaaltje liepen kwamen we langs een monniken-middelbareschool. Dit was ook indrukwekkend om te zien.
Binnen hebben we nog zittend gemediteerd (dezelfde als de eerste). Dit ging bij mij al veel beter dan de eerste keer. Heel gek, maar ik raakte in een soort van trance en kon m'n gedachten uitzetten. Toen KK zei dat je weer je ogen open mocht doen ging dat heel moeilijk en kon ik even voor een paar seconden mezelf niet bewegen omdat ik zo diep weg was ofzo 🙄.  Na deze meditatie mochten we een uurtje vragen stellen en KK liet allemaal verschillende manieren zien hoe hij z'n oranje doek kon dragen en waar het voor was. Ik ben echt veel te weten gekomen en vind het boeddhisme een heel mooi iets.

Na ons dagje in het klooster moest Vivian 's avonds weg met de bus naar Bangkok om de volgende dag naar Vietnam te vliegen. Het was echt super leuk geweest met Viev erbij en moesten helaas afscheid nemen :(.

Mijn heimwee die ik eerst nog had in het begin is verdwenen. Super fijn! Ik denk dat dat toch komt omdat de spanning er nu van af is en omdat ik m'n plekje heb gevonden. Ik app wel elke dag met m'n familie en we Skypen in het weekend, gewoon voor de gezelligheid :).

1. Rob:
    6 december 2017
    Hee Sterre, ik had hier toch een reactie geschreven? Aijn ,nog maar eens: mooi om te lezen hoe jij hier verlicht wordt, op een voor iedereen te volgen manier beschreven, en zo de Boeddha in jezelf ontmoet